Hoe is dit boek op ons pad gekomen?

Het boek ‘Lieve God, heeft u ooit honger geleden?’ is op een wonderlijke manier op het pad van Aline Grasveld-Kruijthoff gekomen. Op 21 oktober 2013 is Aline in Utrecht geslaagd voor de masterstudie Vertalen Letterkunde (Engels-Nederlands), met als afstudeeropdracht een vertaalvergelijking van het boek The Chosen van de Joodse schrijver Chaim Potok.

Enkele maanden later is Aline als vrijwilligster ruim drie maanden naar Israël gegaan om in het bejaardentehuis Bayit Bayer in Jeruzalem te gaan werken. Op een vrije dag is ze naar Tel Aviv gegaan om een bekende te bezoeken. Deze kennis heeft haar vervolgens een rondleiding door de stad gegeven; op de route lag onder andere het Joseph Bau House.

In dit kleine maar indrukwekkende museum heeft zij toen een van de dochters van Joseph Bau, Hadassa, leren kennen. Ze raakte met elkaar aan de praat en Hadassa vroeg wat Aline in Israël deed en wat voor opleiding ze had gevolgd. Toen Hadassa  hoorde dat Aline net afgestudeerd was aan de opleiding vertaalwetenschappen, vroeg zij of Aline interesse had het boek ‘Dear God, Have You Ever Gone Hungry?’ van haar vader in het Nederlands te vertalen. En voor Aline het wist heeft ze daar ‘ja’ op geantwoord.

Nu, jaren later, is deze vertaling afgerond en Aline’s eerste grote opdracht voltooid. Het is voor haar een grote eer dat ze aan dit unieke en belangrijke project heeft mogen werken en ze is ontzettend blij dat het boek nu in het Nederlands, onder de titel ‘Lieve God, heeft u ooit honger geleden?’ wordt uitgegeven.

1 opmerking:

1. wat een prachtig boek zeer goed dat het vertaald is in nl.
    via mijn familie(a.Strootman) ben ik aan het boek gekomen. wat een verschrikkelijke tijd voor Bau heb het nu uitgelezen en moest een reactie geven.

BeantwoordenVerwijderen